Terus Menyimpan di Arrahnu atau Tebus Sahaja

Standard

Pada Ogos 2011 tahun lalu, aku  ada membuat sedikit pelaburan dengan membuat pembelian Kijang Emas Bank Negara. Ketika itu pergerakan harga emas cukup memberansangkan kerana harga emas melonjak tinggi sehingga mencecah USD1912/ounce. Selepas pembelian dibuat aku terus meletakkan kijang emas tersebut di Arrahnu Cawangan Bank Rakyat. Baca post ini utk melihat proses Arrahnu saya tak lama dahulu

Berbalik kepada tajuk diatas, adakah masih berbaloi utk aku terus biarkan kijang tersebut di simpan di bank rakyat?

Cuba lihat surat arrahnu di atas, kemudian kita buat sedikit kira-kira.

Berdasarkan surat pajak tersebut, nilai pinjaman yg di beri oleh Arrahnu Bank Rakyat ialah sebanyak RM 2980 dan bayaran bulanan yg dikenakan bagi upah simpan arrahnu ini ialah sebanyak RM34.71 sebulan.

Sekarang kita kira nilai yg sama saya simpan di ASB yg beri dividen bersamaan 7.5% setahun atau 0.625% sebulan. Jadi

RM2980 X 0.625% = RM18.63 sebulan

Namun dengan jumlah pinjaman arrahnu tersebut aku perlu membayar kepada bank rakyat bagi upah simpan arrahnu ini sebanyak RM34.71

Maka jika dikira secara mudah,
RM18.63 – RM34.71 = -RM16.08 setiap bulan. Ini bermakna aku berada dlm NEGATIF CASH FLOW.

Oleh demikian, aku ingin buat kesimpulan di sini, jika anda mempunyai simpanan emas yg di arrahnukan, saya berpendapat adalah lebih baik emas itu di tebus bagi mengelakkan negatif cash flow.

Leave a Reply

