Jalan Jalan HomePro Hatyai, Thailand

Standard

Cerita jalan-jalan aku kali ni pendek jer… ad-hoc planning sebab memang tak rancang nak masuk Siam pun cuma sekadar nak pi Bukit Kayu Hitam dan buat “Border Pass” kat Pejabat Imigresen Bukit Kayu Hitam. Proses buat border pass tak lama, cuma masa setengah jam sahaja diambil. Apa yang anda perlu sediakan dalam proses buat border pass ialah

  • Gambar ukuran passport 2 keping
  • Photostat Kad Pengenalan
  • RM10
  • HANYA utk RAKYAT MALAYSIA yg LAHIR DI NEGERI BERSEMPADANAN DENGAN THAILAND DAN JUGA KEPADA YANG LAIN MESTI BEKERJA DI NEGERI BERSEMPADAN DGN THAILAND LEBIH DARI 3 TAHUN (SURAT PENGESAHAN DARI TEMPAT KERJA DIPERLUKAN)

Perjalanan kami (suami isteri) ke Hatyai hanyalah sampai di HomePro (lebih kurang macam IKEA, cuma kecil sedikit). Lagi satu lupa nak bagitau.. kalau masuk siam dengan kereta sendiri BELILAH INSURAN SIAM kerana ada kes dimana jika kereta kita tidak beli insuran siam dan ditahan oleh Polis Thailand, kita mungkin dikena caj sebagai membawa kenderaan seludup. Jadi berhati-hatilah dan belilah insuran Kenderaan Siam sebelum masuk ke pintu sempadan.

Peta Google Maps yg menunjukkan perjalanan aku pergi ke HomePro 

2013-05-12 11.08.35

2013-05-12 11.49.49 

2013-05-12 11.49.26

Kalau kita nampak ni dari Highway ke hatyai tu, maksudnya dah sampai laa ke HomePro

2013-05-12 11.51.52

2013-05-12 11.59.46

2013-05-12 12.06.42

2013-05-12 12.09.22

2013-05-12 12.15.59

Antara kedai yg berada didalam bangunan Homepro

2013-05-12 12.19.19

Surau pun disediakan.. Terbaekkk

2013-05-12 12.19.42

Sesuatu yg aku puji ialah Tandas yg disediakan cukup bersih. tergezut aku bila masuk sebab ingat spa.. dan ada sorang cleaner ni akan standby utk cuci once customer keluar dari tandas tu. Aku siap puji “Good’… Good.. Very Clean”.. lepas tu dia jawab “Kot Kun Kappp”

Lepas lepak sejam dua kat sini aku bertolak pulang.. Tak plan nak teroka Hatyai sebab nak kejar masa (mertua nak mai rumah petang tu..so kena laa gerak pulang). On the way balik kami cilok jalan ke Padang Besar, Thailand.. sekali lagi aku ulang Padang Besar Thailand (bukan Perlis punya yg kita dok pi tu)..

 

Sebab apa aku prefer Padang Besar Thailand, kat sini barang dia lebih murah sedikit dari Padang Besar Malaysia. Semua ni sebab geng geng cikgi sekolah bini aku laaa, dok cerita beli barang kat Pasaraya kecil di sebelah sana lagi best.. Kalau sampai awal lagi ada Nat (Pasar Hari)

Leave a Reply

